IndieGames

Jak vytvořit plošinovku, část 1: Začínáme

V našem článku jaký herní engine si vybrat v roce 2021 padlo doporučení používat engine GDevelop pro tvorbu 2D her. A to zejména proto, že je velmi snadné se jej naučit, nevyžaduje psaní kódu a je vhodný pro začátečníky. V následujícím seriálu si ukážeme, jak vytvořit 2D plošinovku. Mimo jiné se dozvíte se, jak:

  • vymodelovat jednu úroveň a osadit ji nepřátelskými jednotkami
  • rozpohybovat herní charakter, který bude skákat a likvidovat nepřátele
  • vtvořit systém checkpointů a vrátit na něj postavu, která zemře
  • a další

Krok 1: Nainstalujte si GDevelop

GDevelop je k dispozici pro všechny hlavní operační systémy, včetně nejnovějších verzí Windows, macOS a Linux. Chcete-li jej stáhnout navštivte stránku gdevelop-app.com/download.

Existuje i online verze na adrese editor.gdevelop-app.com. Obecně se však doporučuje používat verzi pro stolní počítače.

Krok 2: stáhněte si herní assety

Assety jsou základní kameny herních projektů. Jedná se o zvukové a vizuální soubory včetně 2D grafiky, textur, skriptů a zvuků. Každá hra takové assety vyžaduje. Abyste si je nemuseli sami vytvářet, nebo pracně shánět, můžete si je pro tento projekt stáhnout na adrese http://www.compilgames.net/dl/PlatformerTutorialResources.zip

Krok 3: vytvořte nový projekt

V GDevelopu je projekt kontejner, který obsahuje herní grafiku, zvuky a logiku hry. V tomto tutoriálu jsou termíny „projekt“ a „hra“ používány jako synonyma.

Projekt vytvoříte jednoduše:

  • Spusťte GDevelop
  • Vyberte Create a new project.
  • V horní části vyberte složku, do které budou data projektu ukládána
  • A v seznamu zvolte Empty game.

Poznámka: GDevelop lze přepnout do češtiny nebo slovenštiny pomocí ikonky v pravém dolním rohu. To ale nedoporučujeme, jelikož v současné době není překlad kompletně hotový.

Krok 4: Přidejte do hry scénu

Hra se skládá ze scén, které se od sebe obvykle liší. Jako scény můžete definovat např. hlavní nabídku, pauzu nebo jednotlivé úrovně ve hře.

Scénu přidáte jednoduše:

  • Rozbalte panel Scenes (pokud již není rozbalený).
  • Vyberte Click to add a scene.
  • Poté vyberte vytvořenou scénu a otevřete ji.

Pokud do projektu přidáte více scén, první scéna v seznamu je scéna, kterou GDevelop načte při spuštění hry.

Krok 5: Přidejte do scény objekty

Scéna je tvořena objekty. Každá věc, kterou uživatel vidí nebo s ní interaguje, je objekt. Objekty mohou být hlavní postava, nepřátele nebo jednotlivé části prostředí.

GDevelop poskytuje různé typy objektů, které můžete přidat do hry. Každý typ objektu má jedinečné vlastnosti a různé způsoby použití. Nejběžnějším typem objektu je Sprite, který vám umožní vytvořit grafiku, kterou můžete (volitelně) animovat.

Vytvoření objektu:

  • Na pravém panelu označeném jako Objects klikněte na Add a new object.
  • Ze seznamu vyberte Sprite.
  • Do pole Object name zadejte „Cloud“ ale můžete si zvolit jakýkoliv vás napadne
  • Když se otevře editor objektů, klikněte na Add an animation. Přestože štítek říká „přidat animaci“ nemusí být Sprity animovány.
  • Klikněte na Add.
  • Ze stažených assetů vyberte „cloud2.png“.
  • Vyberte Apply.
  • Poté přetáhněte do scény nově vytvořený objekt

Krok 6: Změňte barvu pozadí

Nyní máme ve scéně bílý mrak, ale ten nijak nevyniká na šedém pozadí. Proto změňte barvu pozadí scény:

  • Klikněte pravým tlačítkem na pozadí scény.
  • Vyberte Scene properties
  • Klikněte na Scene background color..
  • Nastavte nějaký pěkný odstín modré. Barvu lze zadávat i v hex zápisu např. #000000 nebo přímo názvem barvy např. black

Krok 7: Náhled hry

Je dobré si pravidelně zobrazovat náhledy svých her. Když se něco pokazí je snazší problém vyřešit.

Chcete-li spustit náhled hry, klikněte na panelu nástrojů na tlačítko Náhled.

Chcete-li zastavit náhled, jednoduše okno náhledu zavřete.

Krok 8: Uložte hru

Kromě náhledu je také dobré si svou tvorbu pravidelně ukládat. Hru můžete uložit pomocí nabídky File nebo pomocí klávesové zkratky:

CTRL + S ve Windows
CMD + S v systému macOS

Zdroj: wiki.compilgames.net