IndieGames

Jaký herní engine si vybrat v roce 2021

V současné době máme k dispozici nepřeberné množství herních enginů a tak logicky vyvstává otázka: „Jaký herní engine bych měl použít?“ Odpověď však není úplně jednoduchá. Záleží na tom, co konkrétně od enginu očekáváte a na co ho budete používat. Tady je přehled několika scénářů a doporučení.

Hledám práci

V nabídkách práce je nejčastějším požadavkem na herního vývojáře Unity. Podobně populární Unreal Engine je požadován až trojnásobně méně. Výběrem Unity tedy rozhodně nic nezkazíte.

Hra ve 2D

Na poli 2D her máte na výběr z široké nabídky. Populární a velmi dobrý je Godot. Neméně dobrou volbou je i programovací jazyk Lua ve spojení s Love2D. Pokud vám programování není blízké, sáhněte po Game Makeru. Kódování tolik nevyžaduje, ale jeho nevýhodou je pořizovací cena. Moje doporučení v této kategorii je však GDevelop, který má skvělý vizuální programovací jazyk, ale lze využívat JavaScriptu. Obsahuje spoustu knihoven, návodů a je zdarma.

Prezentace vlastní práce

Jste-li umělec, který chce v enginu prezentovat vlastní práci, je Unreal jasná volba. Ve většině herních enginů to zvládnete také, ale v Unrealu to půjde samo. Navíc je pro tyto účely zdarma. A jakmile si zatoužíte něco vytvořit, jsou tu Blueprinty. S jejich pomocí se z vás může snadno stát herní vývojář.

Open source

Kladete důraz na práci s otevřeným zdrojovým kódem? Je Godot Game Engine jistota. Existují desítky dalších herních enginů s otevřeným zdrojovým kódem, ale žádný s tak bohatou komunitou, nadšením a potenciálem. Další výhodou je, že zdrojový kód je velmi snadno pochopitelný a čitelný.

Vývoj na více platforem ve 2D

Při vývoji 2D nebo 2,5D her na více platformách máte široký výběr. V Unity bylo vydáno asi nejvíce titulů a s každou další verzí má lepší a lepší 2D nástroje. Godot je další vynikající volbou pro 2D hry napříč platformami. Dále Game Maker, ale zde si s každou další platformou připlatíte. Můžete sáhnout i po Cocos Creatoru, který je založen na Cocos2D a využívají ho stovky herních titulů. Osobně bych si zvolil Defold. Jeho přístup k vývoji her sice není pro každého, ale jakmile se vám zalíbí, budete ho milovat.

Vlastní engine

Jestliže hledáte inspiraci pro vývoj vlastního enginu, tak zdrojový kód Godotu je otevřený, snadno srozumitelný a členěný do logických celků. Další volbou by pak mohl být Ogre a nebo inovativní engine G3D.

Hra ve 3D

Jestli netoužíte programovat, tak bych doporučil vyzkoušet BuildBox nebo Core. Naopak, jestli s programováním nemáte problém, sáhněte po Unity nebo Godot. Každý z nich má trochu odlišný přístup, takže záleží na vás, co vám lépe sedne.

Aktualizováno 21. 5. 2021: Vzhledem k tomu, že se BuildBox rozhodl změnit svoje podmínky a nově si ponechává až 70% příjmů z her, nedoporučujeme jeho použití.

Vývoj na více platforem ve 3D

Je velmi těžké porazit Unreal a Unity, tihle dva přidávají jako první podporu pro nové konzole a hardware. Jestliže se finální hru rozhodnete prodávat, je velkým faktorem i cena. Oba enginy mají „bezplatné“ verze, dokud nedosáhnete určitých příjmů. Jakmile je překročíte, začne vyhrávat Unreal. Neúčtuje si žádné náklady a licenční poplatky, dokud nevyděláte 1 000 000 $! Existují i další enginy jako Lumberyard, který je zcela zdarma, pokud používáte služby Amazon pro online komponenty (což mnoho her AAA stejně dělá). Nebo využijte CryEngine, který si účtuje 6% provize. Samozřejmě je tu i bezplatný Godot, nicméně čeká na verzi 4.0, kde by mělo dojít ke zlepšení grafické kvality a výkonu.

HTML5 hra

Spousta zmiňovaných enginů dokáže provádět export pro web (GameMaker, Godot, GDevelop, Unity atd.) Ale chcete-li pracovat přímo s webovými technologiemi, tak jsou tu jednoznačná doporučení. Pro 2D webovou hru vynikající Phaser a pro 3D PlayCanvas nebo Babylon.js

Závěrem

Svět herních enginů je prosperujícím místem a jsou zde desítky dalších, které jsme mohli zmínit. Pokud se některý nedostal do seznamu, neznamená to, že jej nemůžete vyzkoušet. Existuje tolik situací, kde se právě vámi zvolený může lépe uplatnit.

Zdroj: https://devga.me/guides/what-game-engine-should-i-use-in-2021/