IndieGames

Kdo stojí za úspěšnou hrou Among Us?

Epic Games nám servíruje další indie pecku, která bude až do 3. června zdarma a tou je Among Us. Je tedy na čase si připomenout, co stálo za jejím úspěchem a jaký tým se na vývoji podílel.

Among Us je multiplayerová dedukční hra z roku 2018 vyvinutá a publikovaná americkým studiem Innersloth. Odehrává se ve vesmíru, kde se ujmete jedné ze dvou rolí. Většina hráčů se stává členy posádky (Crewmates) a předem zvolený počet osob vystupuje v roli podvodníka (The Impostor). Cílem posádky je splnit všechny úkoly na mapě, popřípadě identifikovat a eliminovat Impostora. Ten se naopak snaží všechny členy posádky zlikvidovat. Během svolání mimořádné schůzky nebo při nahlášení mrtvého těla mezi sebou hráči hlasují a snaží se záškodníka ze svého středu vyloučit. Často se však stává, že je odstraněn i nevinný člen posádky.

Vývoj

Among us se nechalo inspirovat společenskou hrou Mafia (u nás spíše známá pod názvem Městečko Palermo) a sci-fi hororem The Thing. V prvotním konceptu, se kterým přišel spoluzakladatel Innerslothu Marcus Bromander, hráči bezcílně bloudili po domě a jiná osoba je tajně zabíjela. Jak se ale ukázalo, nebylo domácí prostředí příliš nápadité. Tvůrci se tak rozhodli přemístit příběh do vesmíru a přidali úkoly. Ty se podle programátora Forest Willarda několikrát změnily.

Původně šlo jen o lokální kooperaci a k dispozici byla pouze jedna mapa s názvem Skeld. Plánovalo se, že znázorněná kosmická loď bude neustále v krizovém módu a že i podvodníci budou moci plnit úkoly. To se však ukázalo jako příliš stresující a nenechávalo prostor pro detektivní práci.

Zajímavostí je, že samotné testování probíhalo pouze v okruhu osmi přátel a nikdy nedošlo k testování s 9 nebo s maximálním počtem 10 hráčů. I tak bylo testování hodně bolestivé a frustrující, protože docházelo k neustálým výpadkům.

Po zhruba sedmi měsících vývoje byla hra vydána pro mobilní zařízení. A byl to průšvih. Průměrný počet souběžně hrajících hráčů nepřesahoval 30 až 50. Podle Bromandera za vše mohl špatný marketing a uvažovalo se ukončení prací a celého vývoje. Nakonec si ale nepočetná komunita vynutila další šanci.

Nejprve byl přidán online multiplayer a nové úkoly. Jakmile byla k dispozici verze pro PC, přibyla možnost multiplatformního hraní. Původně bylo Among Us bez zvuku, jelikož by docházelo ke snadnějšímu odhalování impostorů. Toto omezení však odpadlo a tak jsme se dočkali i ozvučení.

8. srpna 2019 vydala společnost Innersloth druhou mapu s názvem Mira HQ. V listopadu následovala třetí mapa s názvem Polus a v březnu tohoto roku přibyla nejnovější mapa Airship. Původně byla nutnost si mapy zakoupit za 4 $, respektive později za sníženou cenu 2 $. Nyní jsou však všechny mapy zdarma a hráči při nákupu získávají pouze skiny.

Nečekaný úspěch

I když byla hra vydána v roce 2018 zaznamenala nárůst popularity až v roce 2020. Tento trend nastartoval streamer Sodapoppin, který ji poprvé popularizoval na Twitchi. Následně se přidalo mnoho dalších streamerů včetně známých jmen jako xQc, Pokimane, Shroud, Ninja a PewDiePie.

Dalším důvodem zájmu je přiřazován pandemii COVID-19, protože docházelo k setkávání lidí navzdory sociálnímu odloučení. K celkovému povědomí přispěla i remastrovaná verze starší hry od Innerslothu – The Henry Stickmin Collection.

Kritici oceňovali fakt, že oproti jiným videoherním adaptacím Mafie, které jen přidávají online rozhraní pro základní pravidla, obsahuje Among Us zcela nový koncept.

Získaná popularita pokračovala i v následujících měsících. Jen za září byla videa o Among Us zhlédnuta 4 miliardkrát na YouTube a videa na TikTok měla v říjnu 2020 více než 13 miliard zhlédnutí. Bez problémů překročila 100 milionů stažení a počet souběžně hrajících hráčů vzrostl na 1,5 milionu a dosáhl vrcholu 3,8 milionu.

Zrušené pokračování

I když tým nejprve oznámil pokračování Among Us 2, později od svého plánu upustil a veškerý plánovaný obsah pro dvojku se rozhodl implementovat do současné verze. To se však neobešlo bez komplikací, jelikož základní kód je zastaralý a nebyl vytvořen tak, aby podporoval přidávání nového obsahu.

Náhlý nárůst hráčů přetížil herní server od Amazonu a tak byly přidány čtyři servery a tři nové regiony. Je také podporováno více souběžných her a byla přidána podpora colorblind pro úlohu s dráty. Dočkali jsme se také nové funkce nazvanou Quickchat, která nahrazuje standardní chatovací rozhraní. V něm je řada přednastavených frází, ze kterých si hráči musí vybrat. Hráči mladší 13 let jsou povinni používat Quickchat, ale ti starší 13 let mohou používat původní chat.

Mezi dosud neimplementované funkce patří vylepšení hry pro duchy, podporu pro 15 hráčů nebo nové barvy. Dočkat bychom se měli i verze pro konzole.

I přes fenomenální úspěch se studio nijak dramaticky nezvětšuje. Do původní trojky – Marcus Bromander, Forest Willard a Amy Liu – přibyla jen Victoria Tran, která se stará o komunitu a Adriel Wallick jako hlavní programátorka v enginu Unity.